vineri, 25 mai 2012

inceputul ...sfarsitului ...


Inainte .....  
   

      I    

       ..In mai  1982 a murit BLAJ tatal meu .... moartea vine si nu intreaba ...asa e ea ....am vrea noi .... dar nu se poate ...avea 67 ani arata  inca  destul de  bine  , nu- i dadeai anii . Era in putere si mai aveam  nevoie de el .    De!.. am trait toti copiii in umbra lui ...
    II
     Dar sa revin.  In anul 80'  in vara ,a plecat cu domnul Negoita [contabilul sef  al  spitalului   }  bunul sau amic, la mare
  -Plec tata cu Ticu pe   la Neptun . Ne ducem si noi cateva zile .
 - Sa ai grija de pravalie si de casa ..!                                                                Dupa.....
 -  Duceti-va domne;  abia asteptam sa plece, sa inceapa distractia,    dupa ce- mi terminam treaba, bineinteles..   Ma astepta o munca sustinuta,   lucram 14 -16-18 ore , dar ma si distram . Asta era  ....
   Pana vine Blaj am timp destul . Cumparam   de la nea Florica ,Tohani sau nea Ionita,Gostat  ceea ce  doream , ca in magazinele alimentare nu gaseai decat ....creveti vietnamezi ....  veneau prietenii  , nu multi si incepea distractia; asta era atunci traiam pur si simplu , eram tineri ...nazdravani ...
    Trecuse o zi de la plecarea lui Blaj . Distractia abia incepuse,  fusese mult zgomot ca sa zic asa ...s- a fumat exagerat ,enorm.  Plecase toti  dimineata ; nu aerisisem ,  persista  un         miros....puternic de tutun .
 La pranz inchid o ora sa ma culc, eram epuizat.  Dimineata la ora 5, eu am deschis pravalia ,distractia  distractie ,dar munca, munca !. Treceau cei de la .MFA  sau Relaxa sau  Filatura si trebuia sa fiu prezent la datorie, sa le dau o gogoasa la pachet .ca nu gaseau saracii ce sa cumpere , epoca de aur  .... Eram in pat, dormeam ;  usile , poarta deschise vraiste,  ca de obicei , ma trezesc la capul patului cu dnu . Negoita
    -Scoala- te, si vino la masina sa- l aducem in casa pe Blaj ca s- a simtit rau si l- am adus culcat pe bancheta  masinii. Am sarit , am iesit in strada,  si l -am adus in casa.  Nu- l vazusem niciodata intr -o asa postura;
     III
     -Ce s- a intamplat domne  ?, l- am intrebat dupa ce dnu Ticu Negoita a plecat acasa . -Nu te- am vazut niciodata asa ? A fost inceputul sfarsitului ...
    -Ce sa fac;  ne  -am intalnit intr -o seara in Neptun , la Calul  Balan cu dr  Gusavatii , cu Kinn seful hergeliei Mangalia , mai multa lume ,  la ora 10 seara  se inchidea restaurantul , ca de ! era  Ceausescu in statiune, in Neptun . Dar cunoscandu- i pe sefi  , noi am ramas inauntru si am chefuit in continuare , - stii ca eu nu prea beau,  dar la masa erau niste bautori mari de winski ;  dr  Gusavatii  , Kinn si m -au corupt  , era o atmosfera frumoasa ,oameni deosebiti ,  am si fumat niste Kent si uite acum ...
  -Cum naiba domne, zic , te- ai pus la mintea lor, pai ei sunt mai tineri, mai antrenati, mai ales prietenul meu mai mare , dr  Gusavatai     ....ce om deosebit...
  - Dar de ce miroase asa rau a tigari in casa ,ai facut- o lata azi noapte...
       De!  Nu puteai sa- l pacalesti usor  pe Blaj ,avea prea multa experienta ......Facuse un prim  preinfarct ,dar nu baga in seama, nu realiza ,de fapt nu vroia sa recunoasca ca a patit ceva ,credea ca merge oricum....           A mers un timp dupa care boala s -a accentuat ...Crizele au inceput sa se inmulteasca . Puterile incepeau sa-l  lase. De unde era a tot dominator  , incepea sa devina mai retras , lasandu- mi mie  incet, incet locul ....A fost asadar inceputul ....sfarsitului....
.