vineri, 24 ianuarie 2014

radeti ....aveti de cine si ....de ce !

   aurul si ....polonezul....

   personaje  : Eu  , vecina , nea Neni si....... polonezul


   Cred  ca o sa radeti.!..... asta si vreau ... am tot vorbit de umor, de simtul umorului , despre necesitatea de a privi , cu detasare , cu umor, viata ....ca altfel imbatranim,  facem riduri prematur, asa ca indemnul meu e sa radeti de cate ori aveti ocazia  ......nu cu gura pana la urechi neaparat ,   nu fara motiv  si  in  nici un caz batjocoritor .....adica sa nu radeti de raul altuia , niciodata....,,ce tie nu- ti place, altuia nu-i face''.... Radem din multe motive, foarte multe,  in cazul de fata ,  puteti rade   de prostia, de  naivitatea mea.....
    Era  la  amiaza  plictiseala , caldura , clienti ,,ioc ''. stateam pe scaun, citeam ceva ,  liniste si pace ... nu  banuiam  ce m -asteapta,  cred ca nici ,, mama omida'' n -ar fi putut prezice ... dar cand necazul vine, n- ai ce face,  te supui..... Apatia ce ma cuprinsese,  e intrerupta brusc  de doamna Dusmanescu , vecina  de vis a vis ,  o buna croitoreasa , vaduva,   la care  ,,imi lucram'' si eu  una,  alta ..  Aveam o relatie foarte buna cu dansa ,  ne respectam,  na ajutam.....
-Ce s a intamplat tanti  ? ce- ati patit,  va vad cam  agitata...
   M -a ,,tras'' de- o parte , ferit ,  a bagat mana in buzunar si -a scos un servetel , in care se gaseau mai  multe bijuterii,  verghiete , inel ,medalion...
  - Te intrb pe tine , stiu ca esti serios,  am incredere in tine,  ce zici de ,,astea'' sunt bune,  e aur,  ce zici ?  ca a venit un  polonez cu o masina si mi le -a oferit de vanzare....
 Eu aveam o conceptie peste care nu treceam .... sa nu cumpar aur aiurea, de la oricine.... in primul rand ca nu aveam incredere , dar era si periculos..... te miroseau ,,sticletii'' dadeai de,, belea'',   dar  cand vine ceasul rau.... vine .. !?
-  La aur nu ma bag,  nu ma pricp ,  e cu dus intors ,ce stiu eu...
-Ce zici totusi,  insista.
-Nu stiu, nu stiu ce sa zic,  ma aparam....incercam sa evit, sa scap....
 -Mi le da ieftin...
-Pai inca un motiv sa ma- ndoiesc , dar nu vreau nici  sa pierzi,, chilipirul''...
-Spune ce sa fac,  insista .
-Nu stiu tanti,  fa ce crezi.
-Hai ma Misulica,  spune ceva.
-Ia- le , spun sa scap de dansa, ce mare lucru 2 -3 mii lei , am zis intr- o doara , la ,,misto'' ca de fapt 2 3 mii erau bani multi,  pentru un roman de rand...
-Are,  ca sunt multi bani pentru mine , ce eu sunt ca tine...
-Stiu eu,  daca- i polonez, cred ca sunt pe bune .....  in anii '80 ,  a fost o  invazie de polonezi , cu bisnita cu ce altceva  , inca nu se auzise ce tepe trageau si la inceput , pana te prinzi , pana se afla modul de operare , te- ntepi ...
   Cert e,  ca ce -am spus, ce nu am spus,  tanti Dusmanescu  a cumparat aurul...
Dar n- ar fi fost nimic m- a pus dracu'  , si- am cumparat si eu .   Un,, polonez ''blond     mi -a inspirat incredere.... binenteles ca era cuplat cu un tigan,  ce statea in umbra probabil ,, polonezul'' era bagat in fata , blond , simpatic,  credibil  ce mai tura- vura.... buna piesa .....   bine jucat ..... m- a pus  ,,aghiuta''....
  Cumpar  si eu imi zic, dai dracului de bani , pana vine Blaj,  era in Yugoslavia , ii fac la loc ....Am luat si eu verghete , ghiul,  i- am dat banii  2 ,3 mii polonezului , ce s- a ,,topit'' rapid in...ceata ....
 N- am avut rabdare , am simtit ceva , incepusem sa  ma- ndoiesc.....   i- am dat telefon lui nea Neni.
 -Ce -ai patit Misulica?
- Vino bre pana la mine, sa- ti arat ceva , hai, te rog ...
-Bine,   am sa vin  ..  nea  Neni era amator sa- si dea cu parerea , dispus mereu sa ajute,  mai  iesea din casa....
 Dupa  scurt timp apare.
-Ce- i  ma Misulica , ce este , ce- ai patit?

-M-a pus dracu'  , m-am luat dupa Dusmaneasca si am cumparat niste aur de la un ,,polonez'' ,cred ca m- a fript,  vreau sa vezi,  sa- ti dai cu parerea  matale ...
Si- a dat seama din prima  c- am luat teapa, fara sa vada aurul,  doar din intuitie, experienta ...
-C- ai facut,  n -ai avut  minte,  daca vroiai  aur , iti aduceam eu, de la Ploiesti,  de la un cunoscut de- al meu ,bijutier ....Daca afla Blaj,  se supara rau ....


- Lasa  ,  nea Neni nu asta- i baiul,  nu mi-e de tata  , mi- e da bani, ca sigur .... i- am pierdut !
 -Da -mi sa  vad ce- ai cumparat  ..... Ce-s ,, fiarele'' astea?! ....si- n secunda urmatoare, le arunca in strada prin usa pravaliei....
 -Stai bre ce faci , strig disperat....  nea Neni radea ... m- am dus in strada sa le recuperez...
- La-sa- le naibii de ,,fiare.''... 2 mii te fac pe tine  , ii ,,scoti''  tu  intr- o zi , doua  ...continua sa rada si mai tare .....
-Ce- ai facut ma Misulica , te credeam mai destept , de ce nu m -ai chemat si pe mine cand le- ai luat ?
-De ce le- ai aruncat  , poate sunt  bune,   incercam sa- mi fac curaj .... din cauza lui Dusmaneasca le- am cumparat , firar sa fie.... Nea Neni  nu- si putea stapanii rasul...

  - Uite ce  Misulica,  maine ma duc la Ploiesti , trec si  pe la bijutier sa- ti fac placerea,  dar sunt ,,stifturi''  se vede de la o posta ..  nu- i problema la tine , treci tu peste teapa asta. ....dar Dusmaneasca ?!..... cred ca- i ,,moarta''....facea bascalie. ..era normal .....
   N -am putut sa dorm in  noaptea ce a urmat ......asteptam infrigurat , sa vina nea Neni cu rezultatul de la bijutier.  Speram , asa e omul....  A doua zi dupa pranz, ma trezesc cu el  in pravalie....... avea  ghiulul in  deget. ce  se inegrise, normal.. ...
- Ce mai vrei,  te- ai convins.... mai vrei alta dovada ...
- M-am convins... spun resemnat , si -n secunda urmatoare,  nea Neni le arunca  din nou in strada ..... nu mai m -am dus dupa ele,  ar fi fost culmea , radeam amandoi , na distram,  trcuse ,,socul ''...
- Lasa-  le,   poate le gaseste vreun  tigan , si  ti le vinde din nou .!...facea misto ....
-Ce- o face  Dusmaneasca , cand  si- o da seama ca nu- s din aur  ...! ..
.....dar n- a trecut mult timp.....apare si vecina ,  disperata, aproape plangand....

   -Ce sa va fac , v- am spus ca nu ma pricep  !...Stati  calma  , ii spun s -o linistesc  am cumparat si eu , am pierdut si eu  banii .....a fost nea Neni la bijutier,  nu e aur,  uitati -va  in strada  ,  le- am aruncat deja.... nu va  preocupati de ce -a fost  , am mult de lucrat la dv. , de scurtat ,  modificat ... asa ca o sa va  recuperati  banii....Ca de obicei nea Neni radea de prostia noastra  , dar acum o  facea pe infundate sa nu- l observe vecina .... era si normal sa rada,  avea motiv.. ..... ar fi fost  mai bine, sa nu -mi  ceara parerea doamna Dusmanescu.,,,, m -a costat cam mult...,,.consultatia'' ....dar ,,no problem''  atunci..... ,,avea balta peste''.....,,daia'' am ,,tratat'' incidentul ca pe ceva... comic .... asa ca .radeti ....aveti de cine ....aveti si de ce......