sâmbătă, 1 februarie 2014

zecheru.......

   o modesta evocare....            
  Am dorit  mereu, sa scriu ceva , despre acest om unic , un personaj fascinant,  un  fin intelectual , pur sange , rasat,  un nedreptatit, dar si .... un nefericit   .. ..,, fortat'' sa traiasca intr- un mediu ostil,  in obscurul Mizil , intr- o Romanie puternic comunizata, plina de nulitati ,  multi veniti din.                 ,,coclauri'' la ,,chemarea'' partidului , sa puna umarul la ...distrugerea tarii.... la tot ce avea  mai bun, material si uman  acest spatiu......
   Zecheru  era altceva, cu totul altceva...... ar fi fost  un om normal, in ,,pielea'' lui,  intr-o societate si ea  normala ,  dar  devenise   ...,,anormal'' in Romania anilor '70 -'80 .... era un ,,corp strain ,,in Mizilul uniformizat  ,  muncitoresc,  hei- rupist  al acelor vremuri.....  Cred ca -i era greu acestui          ,,spirit liber'' , neatins de infectia comunista,  sa ,,traiasca'' in atare conditii..... facea eforturi e clar,  un neadaptat perfect,  ce functiona  dupa propriile  reguli , convingeri.... un ,,ratacit'' in Mizilul  acelor ani....  O ,,naluca'',  retras in cartile lui , in lumea lui...

   Dar ...   o  prezenta cu totul speciala,  distinsa , de intelectual adevarat .....ca erau si ,,intelectualii'' vremii ... altceva .....un tip inalt , frumos,  cu un par bogat,  mai lung ....mi- l aduc aminte trecand prin fata pravaliei noastre , imbracat intr- un loden maxi.... locuia tot pe Balcescu , cu chirie, la mansarda , unde altundeva doar era un     ...boem,  in frumoasa vila a av. Dumitrescu,  un timp indelungat sediul Procuraturii ...... Cultura , inteligenta , educatia, spiritul enciclopedic, caracterul .... dar si infatisarea lui faceau ,,diferenta''  fata de multele  ,, nulitati  pretioase''  locale....
  .
   ..Tot timpul  am fost atras , am relationat .cu oamenii  speciali.,de un anumit nivel ....  asa am fost educat, asa am vazut in casa,  la tata .........si fericit cand am primit.... aprecieri din partea lor... cu jigodiile culte , sau analfabete,  niciodata  n-am facut ...              ,,pace''....M -am bucurat putin de atentia acestui ,,geniu'' local ...eram mandru ....sunt si acum .
.. A fost profesorul meu de istorie,  de franceza,  la liceu,  in anumite perioade ,  mi -a  fost suficient sa- l cunosc , sa- l apreciez.... Eu  nu eram in topul tocilarilor,   aveam doar doua trei materii care ma interesau... lb romana , geografia, ec. politica , istoria atat .....la celelalte eram catastrofal,  mai ales la stiintele exacte , o calamitate.....Asa ca la  profesorii ce judecau  elevii doar dupa note, nu aveam nici o sansa....Nu era cazul si cu domnul  Zecheru ...facea altfel de evaluari ...ma ,,mirosise'' , m- a intuit,  stia ca sunt.               ,,altceva''.... nu se orienta dupa note...... Stia si ca eu nu mai invatam ,  fiind acaparat de munca , de pravalia familiei ... .....vedea in mine ceea ce eram cu adevarat......  
 -Tu esti un baiat  dintr-o familie buna ,  de la care am pretentii, sa ai grija , sa ti cont de asta !..Mi-a  spus aceste vorbe,  dupa un mic,, incident.''....   La o ora de curs  ,  plimbandu- se printre randuri , s- a oprit la un moment dat in dreptul meu..... vazand la mana mea o bratara , a reactionat ,,subit'',  mi -a luat mana,  a studiat putin  bratara,  ce era din otel. ...era ceva nou atunci si eu dorind  sa fiu in..     ,,trend'' asa cum imi era obiceiul , am dar cuiva sa- mi faca  rapid una.... lant cu o  placuta, pe care mi- a gravat numele unei formatii de muzica pop    ... eram clasa a 9 a.... un copil...
 - Scoate- o imediat de la mana,  da -mi -o  !..... si dupa ore sa vi la cancelarie,  sa vorbesc ceva cu tine.....M -am conformat,  ce era sa fac,  nu intelegeam bine ce provocase reactia dura a domnului profesor....
 a trecut ora si m- am infiintat in fata cancelariei  asteptandu- l pe domnul Zecheru ....
 -Asculta  ,sa ti minte,  uite bratara  ia- o daca vrei , dar sa sti ceva ..este de prost gust,  un kitsh.... asa ceva nu te avantajeaza , nu- ti face cinste , daca vrei bratara atunci cand vei avea posibilitate,  sa -ti cumperi una din  aur , argint..... asta de,, fier''sa o arunci  !...Cred ca ai inteles ce ti- am spus....    -
  -Am inteles domnule profesor, .am inteles ...
  -Bine atunci , ia -o si fa ce ti -am spus.....Am  ramas pe ganduri,   o lectie de viata ,  cu.    ,,reverberatii'' mai ample .... Am aruncat- o evident ....si cu prima ocazie , mi- am luat una din aur ...m -a urmarit  un  timp ...lectia domnului Zecheru , mi- a folosit in viata , ii multumesc si acum ...
ma simteam mandru , privilegiat,  ca sunt bagat in seama ,  ca sunt in atentia  acestui om special ....stiind  cat este  de pretentios,   de zgarcit in aprecieri ,  cat de selectiv  este ...
   ..Ne -a predat  in cateva randuri , atat istoria, cat si lb franceza... un tip  total nonconformist .... intarzia la ore ,se comporta cateodata bizar , impevizibil ,  detasat ..... dar genial,  cult,  subtil..... prea subtil pentu nivelul nostru si pentru cum era atunci  , invatamantul romanesc.... inchistat , limitat in informatii...... de fapt programa de invatamant  era problema , puternic politizata , ca profesorii erau de cea mai buna calitate ....
    putini il intelegeau .....
    Stateam in ultima banca de multe ori singur..In repetate randuri ,,motaiam'' la ore sau adormeam  deabinela  Munceam mult , mama se imbolnavise si se mutase la Bucuresti ,   asa ca tata s- a trezit singur, si- a trebuit ca noi copii sa trecem... la treaba,  s-o suplinim .......Eram clasa  a 9 ,  imi facusem mari vise in ceea ce privea scoala, dar boala si plecarea mamei , mi -a dat toate planurile peste cap,  nu -mi imaginam atunci ce ne asteapta !.....     Tata  s -a vazut nevoit sa apeleze la noi , la fratemiu si la mine..... scoala incepea incet , incet  sa ramana in urma..... Existenta era mai importanta , aveam nevoie toti copiii  de sustinere materiala ..Asta a fost situatia,  nu vreau sa scuz nimic, ci doar sa relev un adevar  ..aveam o situatie speciala fata de colegii mei ...ei nu lucrau nicaieri , aveau mai mult timp pentru studiu .......
    N -am divagat aiurea ...adormeam la ore , motaiam,  colegii radeau , se amuzau...... atunci domnul profesor Zecheru ii apostrofa :
-  Ce radeti  ca tampitii.... se enervase.....   el  munceste acasa , ajuta familia ,  ce , e ca voi !?.. e obosit normal .....si eu  am vazut ca  motaie ,  dar  l-am lasat in pace , va treziti acum sa radeti de el .....doar trec frecvent prin fata pravaliei lor,  si- l vad mereu muncind , ajutand ... au tacut toti .... le- a dat  si o lectie evident....
   -Stai linistit...vezi -ti de traba ta , nu- i  baga in seama...... C'est sufi..... relevant , nu ?....               ......eruditia , dublata de caracter, omenie  ... mai rar........ Zecheru chiar era un om ...rar..........va urma