marți, 21 ianuarie 2014

o arma eficienta ....umorul .....

     
     I

   ......am facut o pauza mai lunga ... observ ca incet, incet, imi pierd cititorii ....ochii care nu se vad se uita,  nu- i asa ?....ce sa mai  scriu , ce sa mai  ,, inventez'' , sa- mi ,,tin'' publicul  aproape, ca  rudele,  prietenii,  m- au parasit .  asa ca  speranta  mi- a ramas in cititorii blogului ... dar totul are un sfarsit ...simt si o concurenta inegala, acerba din partea celor ce scriu despre Mizil , mult mai profund,  mai documentat .... e muzica simfonica , pe langa ,,lalaielile'' mele...dar ce sa fac, asta sunt....oricum n-am sa ma schimb., nu am sa fac eforturi in acest sens , ci am sa ,, lalai' in continuare .... Nu- mi stric stilul ....Vreau sa  raman asa ,,frust'' cum sunt,  convins fiind , ca am si eu ,,corespondenti'' numerosi,  intre semeni,  dispusi sa citeasca ...aberatiile mele ....... nu toti romanii au terminat Harvard University  sau  cum spuneau negustorii : ,, marfa nevanduta si.....  femeie...  fata mare , nu exista '' ....Asa ca ,,no problem ''.!....doar sa ma  decid  sa  scriu ceva  , si ....    c'est sufi....,,.marfa sa fie .....cumparatori sunt destui.''...
     .Dar ce sa scriu,  aici e drama  !?...    tot ceva real,  adevarat , ca nu pot sa improvizez.....  o amintire, un eveniment trecut, o intamplare legata binenteles de  Mizil , de  Blaj ,  de mizileni evident,  ca  altceva  nu ma intereseaza .... vreau sa raman consecvent,  asa cum spun undeva :

 dupa  ce  m- am  analizat,
 gandind putin ,am constatat,
 ca nu- s  un  tip... universal,
 ci  doar un ...biet provincial .        mizilean ....  

 n -am  ambitii  mondiale,
 ci  doar  veleitati  locale.
 nu  vreau lumea la picioare,
 doar Mizilul sa-l,,vad''..mare...

,,,,cred ca sesizati umorul., nu e greu ....un gen, culmea , foarte serios , aproape  ,,tragic '', moralizator  , a nu se confunda cu ,,bascalia''... ceva  tipic romanesc ....chiar daca umorul, autoironia, hazul de necaz, promovat timid de mine , sufera la stilistica, la forma .... cand ironizez, cand  critic, o fac doar  cu scop moralizator ,  acela de a arata cu degetul , de a  indrepta ceva , din raul ce ne inconjoara ... ce scriu  ..e de fapt  o ,,chemare'' la ...normalitate ...  da , da, la normalitate..... .sa fim .in acord permanent cu binele ,  cu  realitatea ,  cu adevarul ... asta e normalitate ...   sau cum se spune azi ...fara  ,,fite '' ..... fii normal domne'.!.... e mult ?!..

 am scris mult,
 am scris frecvent.
 nu  sunt  ,,cult '',                  si nici macar ....cool....ha ha ha
 doar ...consecvent....!

    II

    Umorul e si o armura , o platosa...   te aperi prin umor , parezi prin umor,  te protejezi prin umor, te ,,ascunzi'' prin umor , cum spunea adesea tatal meu,Blaj   ,,sub a rasului haina.....!?..''  umor, nu inseamna sa razi cu gura pana la urechi neaparat... poti doar zambii , cateodata amar ce- i drept  , dar poti ramane si pe ...ganduri ... cate valente are umorul , nebanuit de  multe si  variate ..?!.
    Aveam ,tata avea , printre  zeci de ziare si reviste, abonament  si  la ,, Urzica'' .... cam singura revista de satira si umor , din epoca comunista.  Fiind singura,  era si foarte valoroasa.... la redactarea ei participand , cam tot ce avea umorul romanesc  mai bun  , de valoare , la aceea vreme....  si erau destui,  o generatie sclipitoare,  multi  dintre ei , crescuti si educati in vechiul regim, mai putin ,,atinsi'' de ...ideologia comunista  .Pe cine sa remarc  mai intai.... Doamna Rodica Tott , redactorul sef , caricaturisti de renume Matty Aslan , Poch, ,Andronic.... epigramisti ,scriitori de umor,Tipsie  , pamfletisti cunoscuti, cu toti te intalneai in paginile ,,Urzicai'..
   .. Cum veneau ziarele , dupa ce  ,,treceam''obligatoriu prin ,,Sportul popular'', luam si rasfoiam ,,Urzica ''ca si ,,Lumea '' de altfel , dar e un alt,, capitol. ,, Urzica'' mi- a dezvoltat simtul umorului si implicit al ridicolului , ca , ce face de fapt umorul .. ?    ridiculizeaza..... A fost o adevarata scoala pentru mine, cu  oameni de spirit,  ce satirizau  , atat cat puteau , moravurile vremii....chit ca era o cenzura foarte  dura , se mai strecurau ,,soparle'',  mai citeam printre... randuri,  era  totusi altceva , fata de ,, gazeta de perete'' ...,, Scanteia'' ...Doamna Rodica Tott   avea si o rubrica la care raspundea  amatorilor ,  celor ce trimiteau scurte versuri la Urzica ,spre publicare .  Pe cele reusite, mici catrene, le publica in rubrica dumneaei..... Pentru un ,,novice'',  era ceva extraordinar sa -si vada  creatia , publicata  ...
  De fapt de la tata am mostenit umorul,  atat cat am  , ironia fina , dragostea pentru citit , pentru...   ,,Urzica'' ....  era un  fervent  cititor si nu numai.... cochetase si el cu scrisul  in tinerete , ca multi altii   , avea un caiet cu poezii scrise in  acea perioada ,  cand nu prea avea griji .... ca ulterior a abandonat toate micile ,,hobiuri'' in ,,favoarea'' ...muncii.... Trebuiau  hraniti  cei 6 copii si nu era lucru putin ....
  Scrisese  prin anii '70  un catren , vroia sa- l trimita la ,,Urzica '' la doamna Tott , dar a ezitat mereu , catrenul a ramas  nepublicat,  dar mi-l aduc aminte foarte  bine .
Il  public eu , in amintirea lui :

    ,, de  mult stau si ma gandesc,
      sa  scriu versuri la,, Urzica'' ?
      dar ma tem si  nu-ndraznesc,
      caci mi- e frica de.... Rodica ! ... ''         Tott
 
blaj ivanovici

  frumos catren ,nu -i asa?
 
   .. in tmp ce multi , foarte multi se ocupau cu mizerii , rautati,  turnatorii , sau se imbatau... ca chiorii'' ,  tata obisnuia , dupa ce -si termina treaba , sa citeasca  un ziar, o  revista , sa  rasfoiasca o carte ,  citise foarte mult in tinerete... spunea adesea :  ,, daca de  carti nu prea mai avem timp, macar sa citim un ziar, o revista , sa urmarim un film serios , o piesa buna de  teatru ,  sa ramanem conectati,  sa stim ce se intampla la noi ,  sau aiurea  ''..
      Ati vazut ca nu aberez ....si in aceasta pagina ,, tin'' firul rosu :  Blaj  , Mizil , mizileni,  umor , politic,      social ....de!  scoala ,,Urzica'' , scoala ,,Lumea'' , scoala  ,,Magazin istoric'',  scoala Blaj ....scrieri minore..stau pe-aproape...   loco .......nu  m- arunc in vant....   imi  este  teama sa nu trezesc ,,balaurul'' , sa  nu ma ,,ratacesc''  sau sa planez  in  ,,abis''... cum spuneam sunt consecvent ......raman la ,,lalaielile'' mele ...  face  fiecare ce  poate !....   va urma ....




misu blaj ivanovici    ianuarie  bucuresti    2014