miercuri, 27 iunie 2012

profesorii mei

 LA LICEU 
...Vorbim de persoane fara relevanta,  dubioase, periferice si uitam sa omagiem,  sa relevam celor tineri,  pe oamenii care au dat consistenta acestei mici urbe.
   Ar fi mult mai productiv , pentru ca nu sunt suficiente repere authentice  in aceste timpuri si barca { Romania },se scufunda vazand cu ochii....Deja are loc o puternica  distrugere a tot ce inseamna spirit si cuget romanesc,  un regres  de neanteles . Filonul national este atacat din toate partile , identitatea romaneasca incepe sa dispara, se inegreste  .
   Prea bunul,  tolerantul roman , pierde zi de zi controlul din cauza inactivitatii sale.
   Atentie deci ! mamaliga trebuie sa explodeze  totusi .!..
   Desteapta- te romane ,spun niste versuri inca actuale ..!
   
    I
    Daca  azi pot sa  scriu  cateva   randuri , asa chinuite cum sunt , se datoreaza si dascalilor mei , nu -i asa ? Toma Macovei , Speranta Macovei  ,Lisagurschi  ,Zecheru , Menzopol tatal si fiul  ,Tache , Gorcinschi  , sotii    Drajneanu  ,sotii Vasile,  sotii Radu , sotii Ionita , sotii  Uruc , sotii Burlacu ,  Nistor , Panait mizilean , Oprea   de sport mizilean  locuia pe Mihai Bravu, Piciorus ,mai tinerii Nicolaie , Bradateanu , cea de franceza  Ionescu cred ,  acestia din urma erau navetisti de Bucuresti , cei ce au facut incet  ,incet schimbul poate a ultimei generatii de aur  de dascali  , pentru ca si vremurile  se schimbau vazand cu ochiul .
   Urma  sa apara  ,, epoca de aur'', cancerul si blestemul  Romaniei  ,     in locul generatiei de aur a ultimilor ,, mohicani '';
   Ce ironie a sortii! Teatrul absurdului apartine romanilor si nu intamplator .
 
   Stiu oare  mizilenii nostrii dragi ca in casa profesorului Macovei nu puteai ,,intra'',  la propriu. Peste tot erau carti  ,pe hol de o parte si de alta trebuia sa te strecori  ,treceai cu grija ,  asezate  pe jos  in camere, in locuri nebanuite  , carti , reviste romanesti si straine , clasoare de timbre , albume fotografice ....
   O familie de authentici intelectuali ,ce traiau din carti si pentru carti . Stiu aceste lucruri de la sursa , am fost de multe ori in casa dansilor   , pentru ca eram bun prieten cu Bebe ,baiatul domniilor lor , ca si Mia sora mea, ce era la randul ei prietena  .f  buna cu Rodica, fiica sotilor Macovei ...
   Am avut norocul sa avem niste vecini deosebiti :  Prof  M. Roman ,  Av Roman , Toma Macovei ,Speranta Macovei,  Carasopol ,  Constantinescu  ,Zamfirescu   Neni Ardeleanu  , N .Craioveanu  , Dr Androniu vis a  vis  , Niculescu Mizil  prieteni deosebiti ,ceea ce nu este un lucru la indemana oricui  .
  Am,, prins'' generatia legata de trecut  ,educata atunci  ,iar generatia mea cred ca  a fost  o generatie exceptionala, cea ce a trait , aceea mult comentata ...deschidere din anii 65- 75 .

       II
.    ..Dar  sa va povestesc o intamplare  cu doamna prof  S. Macovei , pentru a o omagia desigur. Daca urmariti cu atentie relatarile mele , ve -ti observa ca firul rosu este Blaj, dar si multi altii   ,eu vorbesc despre ei , nu despre mine , eu reprezint doar motivul relatarilor ...
  Eu am facut ,, umanul ''ca la matematica eram o calamitate In clasa a IX domnul profesor Radu mi- a spus :
    -Ma  , te trec, ca mi -e rusine de taicatu' , dar la real sa nu te prind ! Te duci la uman, ca tu nu esti de matematica, ai inteles .....?
   -Da ,domnule profesor zic,  fericit ca ma trecea totusi  ... Doamna Macovei era profesoara mea de franceza si de latina . Eram anul   IV cred  , media imi  iesea , 5 comme d' habitude  .Doamna avea un obicei in ultimele 2 ore din an, asculta doar  pe cei  ce vroiau o medie mai mare , pe cei ce nu aveau medie de trecere , nu -i mai asculta , ramaneau corigenti . Era f. exigenta.  In penultima ora , cum era dansa  f. spirituala ,zice  :
 
    -Cine vrea sa -si mareasca media , ironic  , zicea in gluma ! Cine sa- si  mareasca nota la dansa  ! ? Era imposibil ; latina era f. f grea , daca  te strecurai sa nu ramai corigent , era excelent ...
     -Cine vrea nota mare la lingua latina? ;
     -Eu  ,zic  fara sa- mi controlez glasul  .Atat mi -a trebuit  ...
     - Ce zici Misssuuuule ? !,vecinuleee, vrei nota mare? !
     -Nu doamna am glumit..! . Ai glumit ?daaa !  iesi la tabla sa vad ce sti tu la lingua latina .
     - Am glumit ,repetam  dandu-mi seama de gafa.
     - Nu , nu .. iesi la tabla!  Am iesit ce sa fac  - Ai invatat vecineee ? I-a spune -mi cum se cheama lectia de azi.. in lingua latina
     -Nu stiu doamna . Colegii mei radeau ....Ii faceam si eu sa rada . Situatia era tragi -comica
    -Nu stiiiii , ia zi vecine..Misuuleee ...cum se zice  la lingua latina , nu stiu nimic . NIHIL CUM  zic .....Treci la loc nota  2    -
     -Pai doamna, ce faceti ?
     -Nu ai zis tu ca vrei sa- ti maresti nota?
     .-Da ,dar ... . M-a nenorocit nu -mi mai iesea media . Dracul m -a pus  !?
    III
       Tatal meu nu intervenea la profesori el avea un principiu clar, sa inveti . Sa se  duca sa apeleze la un profesor,  era o rusine,  trebuia sa inveti  pur si simplu . El avea cu ei relatii de respect  reciproc.  A intervenit in cazuri rarisime.  Deci nu ma puteam plange lui  , ca  m-ar fi refuzat.
    ,, - Cum sa ma duc pentru asa ceva ,eu am  altfel de relatii cu acesti oameni , ma fac de ras  ceradu-le o favoare , spunea adesea !...''

    Pana la urma doamna Macovei  imi spune:
   -Uite ce- i Misule, inveti toata materia ,adica tot manualul , si data viitoare , iti dau o lucrare scrisa si o proba orala . Daca sti, si iei nota corespunzatoare, ai trecut, daca nu ...nu !
  - E cam dificil zic ?
  -.Aaaaaaa comentezi , iar vorbesti  in plus  ?
  -Nu doamna am inteles, am sa invat  ,  m -ati convis , e greu dar ce sa fac!
  - Ei Misule, daca nu ti- ai tinut gura.!?..
 
     Ce sa fac acum  ,trebuia sa ma descurc, Blaj nu intervenea , mai ales la doamna Macovei  ,ce avea o anumita statura...
      Am apelat la Madi Alexe,  colega mea,  eminenta clasei, o fata cu o inteligenta deosebita, de nota 10 la toate materiile,  fata lui  tanti Lucica , o foarte  buna croitoreasa, ce ne lucra noua  tinerilor modern,  asa cum vroiam noi .  Eram si eu clientul dansei , dar acum eram ,,clientul'' lui.. ..Madi [Magdalena], ajunsa ulterior  medic, si directoarea Spitalului Orasenesc Mizil , deci nimic in viata nu este intamplator .
    Madi a  aceptat sa ma ajute , sa ma mediteze , sa pot scapa din incurcatura in care intrasem,   convins fiind  ,ca daca nu ma pregatesc perfect, doamna Macovei nu are sa ma treaca, la  cat de exigenta era dansa... va urma