sâmbătă, 9 iunie 2012

Cu Blaj in Beograd



    I

 ....Am povestit , cum am ajuns de la gara Dunav in centru ...Povestea din autobuz este  autentica, nu aveam nici un dinar ,ne- am facut ca nu stim sarbeste, ca suntem romani. ..si asa am induplecat  ,printr -un mic truc, soferul...... Eu, eram pe alta lume ,nu stiam mare lucru ,  tata  nu- mi spunea mai nimic , ieseam si eu prima oara din tara ' 74 cred , eram socat  vazind diferenta ce ne despartea de Yugoslavia, de lumea libera , - ce alesese calea vestului  -si noi ,ce traiam atunci  intr- o inchisoare, intr- o lume gris ....
    O  sa para desuet, minor ce spun ,  mai ales celor tineri  - comparativ cu ce  se intampla azi, ce bani se vehiculeaza, ce mari propietari au devenit multi , in ce lux traiesc ,ce plimbari fac  ....prin mijloacele pe care le stim cu totii ! - ..dar cei de o varsta cu mine,sau mai mari inteleg . Totul era ,in comparatie cu noi,  la un alt standard , de la ... autobuz la .. tot ce vedeam pe geam,cladiri moderne,  oameni civilizati imbracati modern , vitrine stralucitoare , masini occidentale de la Mercedesuri taxiuri pana la Fiaturile ce inpanzeau Beogradul  eram socat, derutat ,surprins total  de ce vedeam ; ii zic lui Blaj:
    - Ce lume, e domne aici ?.!
     - Ei tata!~  au avut alte posibilitati  , incerca sa- i scuze ptr  bunastarea lor ,sic ...  Tito, a facut o alta politica , yugoslavii s -au    eliberat singuri, nu au platit datorii de razboi , sovieticii nu au pus piciorul   aici , etc ... dar tu sa nu povestesti , sa lauzi ce- ai vazut aici , iti vezi de treaba ta, nu starnii invidii ! Noi ,familia noastra,  in Romania avem un statut special,  ne- am bucurat de  respect , de intelegere ,  sa ne vedem de treaba !...
     Cat de echilibrat vorbea, fara sa spuna nici un cuvant rau de Romania , cu toate ca atunci , diferenta dintre sarbi si noi se vedea de pe.... luna , nu l- am auzit va jur, niciodata zicand ceva rau de Romania , ne apostrrofa pe noi daca ne auzea vorbind ceva  ,dar noi in general munceam si politica nu faceam , cu toate ca eram   foarte  informati ....!.
    II
      Autobuzul ne- a dus in Novi Beograd , orasul nou . De pe pod   traversand  Sava  cred,  se vedeau in zare niste  cladiri  moderne  ,   cu o cromatica  deosebita ,cu o arhitectura  de avantgarda ,   era impresionant  de la inaltimea podului  ,ceva deosebit de ce era la noi  atunci  . O lume moderna , de factura europeana , la care  noi romanii  , in acele timpuri , doar visam ,  o imaginam  ,dar nu ne puteam bucura sa o vedem  .... ca eram tinuti in,, lanturi ''... De! construiam comunismul .!..
  Am coborat in Novi Beograd, vis a vis de Hotel Yugoslavia  ,unul din cele mai mari si de lux hoteluri din multele pe care le avea Beogradul atunci . Era o zona selecta .  Am traversat strada si am intrat in scara unui bloc de lux . Atunci mi- a spus ca mergem la un doctor din Beograd , care era  , fratele consulului Yugoslaviei la Bucuresti . .... Sa vedeti , cam cu cine relationa micul negustor Blaj ... . A sunat a deschis un domn bine,  inalt, solid ,grizonat  .S- au salutat, s -au imbratisat  .Am intrat .Eu stiam apartamentele noastre  mici  si inghesuite de bloc, de care se facea atata tam - tam . Am intrat intr- un apartament superb, plin de plante exotice, cred ca avea peste 40 m patrati  livingul ,  ma simteam in alta lume, au inceput sa vorbeasca sarbeste, eu ma uitam  ... la ei , ca nu  intelegeam   mare lucru  ,, vina'' lui Blaj ca nu ne- a invatat  limba sarba,  pe noi cei mici, surorile mari vorbind destul de bine.....
     Stateam pe fotolii relaxati  ,  Blaj  discuta de zor cu doctorul  . Atunci am inceput sa- l cunosc mai bine pe tata , sa- mi dau seama putin de valoarea lui  ,vazand cu cata atentie si respect  a  fost  primit ,   la ce familie deosebita  eram.....
   Totul a decurs bine , vizita nu a durat mult, era normal , fiind o vizita facuta cu un anume scop , ne- am  imbratisat , ne -am luat la revedere si am plecat . Pe scari, coborand ,aveam si eu o grija ;
    - Ce facem de bani  intreb pe tata  , ca nu avem bani ? zic ingrijorat;   Tata care era, un om spiritual , pus pe glume  cateodata  ,imi spune:
    - Pai luam autobuzul,ce sa facem ! ?
-Ai domnule !, razi de mine, eu ma intorc la Bucuresti, ce naiba ? ;  a ras , a bagat mana in buzunar si a scos un mic  teanc de Dolari   .  Nu vazusem in viata mea, pana atunci , atata valuta .!
    -Stai tata linistit ca avem bani .. .!   Mi-a venit inima la loc ; a ras  de mine , mai  mi- a dat o lectie, pe care vedeti ca o tin minte si azi ... asa ca sa intelegeti  ,bani aveam acum , nu numai de autobuz .... puteam merge si cu Taxiul  si chiar am mers ......nu mai era nevoie sa spunem ca suntem  ...romani amarati ....si sa mergem fara bilet .
     III
   ..Am plecat spre centrul vechi , tata a intrat intr o frizerie sa se aranjeze,   am ramas afara si am vazut o vitrina cu mezeluri;  Imi spuneam :  sunt desenate sau reale ? in acest timp ,un domn  in varsta m- a surprins    cu  cata voluptate ma uitam , si mi- a spus ceva de genul :
  - Iti place ceva anume ,vrei sa- ti iau ceva?  ;
   Ii spun simplu ca sunt  din Romania si nu am mai  iesit .....  in libertate,  sunt ptr. prima oara in Beograd  si sunt surprins total de ceea ce vad ..... A inteles imediat , a  ras ,stiind  in  ce lipsuri traiam noi  romanii..!.. asta ptr. adevar ..... A iesit si Blaj, aranjat , ras frumos, ma intraba  :
   -Ce voia domnul acela in varsta, cu care vorbeai ?
   -M -a surprins cum ma uitam mirat la vitrina, si m- a intrbat daca vreau sa- mi cumpere ceva  de mancare ...  a ras si Blaj .  ... Am plecat spre centru  ,am lasat la gara bagajele  si  ne- am indreptat  spre alta adresa , tot in centrul Beogradului ,    la  fostul consul al ambasadei Yugoslaviei ,  ce -si incheiase misiunea in Romania , domnul  N. Slatinat ce locuia in centru , intr un bloc turn select  , ce avea la parter o reprezentanta auto, cred ca Peogeot .  Cand la noi ,a avea o masina straina era un vis, si  noi romanii  le vedeam doar in poze , de unde si expresia  ,,te uiti ca la masini straine'' !  acum,  in fata mea ,straluceau in toate culorile si modelele..... ; eram impresionat profund
   -Astea sunt de vanzare intreb?
   - Binenteles tata ca sunt de vanzare !...dar doar pentru cei ce au bani  sic .!.. si sunt destul de scumpe ...  Eram in alta lume , nu ma puteam dezmeticii . Am urcat scarile ,am sunat ,a iesit un domn mai in varsta, apropiat de varsta  tatalui meu  , s -au imbratisat  , ne -a invitat in apartament,  tot unul mare, elegant  .Ne-a primit frumos ,cu consideratie, eram placut surprins si mandru  cu ce oameni relationa tatal meu .  Am inceput sa- l cunosc mai bine pe micul negustor Blaj ,din micul si uitatul colt de lume, Mizil ...Mi se dezvaluia un alt om, de o alta anvergura , fata de ce -mi inchipuiam eu la aceea varsta ...... Dar nu era decat.... inceputul , urma sa intalnim in continuare multi oameni deosebiti....
     Incet, incet,  mi- am dat seama, cine  era   de fapt , tatal meu  Blaj.   va urma....


In Yugoslavia in' 84  la matusa noastra din Gostivar , Macedonia ,  Boja 
 Dupa razboi , in Beograd  '45 - '46  in spate se observa un simbol al Beogradului  cladirea Adunarii Nationale