vineri, 16 mai 2014

castelul reginei .....capela stella maris

         1990 ......  imediat dupa Revolutia Romana,   eu continui sa spun asa . ....dar ,sa lasam Revolutia ...peste o suta de ani o sa aflam ce si cum a fost , sa mai asteptam ...... n -avem  ce face !.....adevarul iese greu la suprafata .....viata nu se opreste insa ....  discutii,  parlamentari, acuzatii reciproce, mitinguri pro si contra ,puciuri, intimidari , mineri ....  cate nu se intamplau  in acel an de cotitura  '90 ... dar,  cum se spune,  printre acte si antracte .... ..Turcia ne deschisese  larg granitele,  asa ca pe langa  politica, ocupatia de baza a romanilor in acea perioada ,   incepuse si un salbatic comert cu Turcia,  in special ... asa ca multi au lasat politica de o parte si s- au apucat de comert ...Turcia nu- i o tara de azi de ieri , e o mare natiune,  cu un trecut glorios,  si ne -a permis sa cumparam de la  ei tot ce- am vrut,  numai sa cumparam,   mari negustori turcii ...problematic era cu ai nostrii ,  ce puneau bete- n roate ....ca de obicei datul la propriile gioale ...treaba romaneasca cum zicea cineva ... dar romanii sunt inventivi si eludand tot ce se poate eluda s- au descurcat prin hatisuri,  asa au ajuns toti , buticari .. asta la inceput ...ca ulterior au evoluat: sapunul duru- duru,  blugii,  aurul , mohairul,  i -au imbogatit rapid pe multi,  ce n- au visat in viata lor,   nici nu erau pregatiti.....  asta este ..... ei sunt  ,,elita '' Romaniei de azi..... faceti o comparatie cu cei de pe vremea Reginei Maria si veti observa diferenta... imensa diferenta ....
   .am plecat si eu  spre Turcia,   dar mai mult sa ma plimb,  lund- o pe litoralul romanesc,  in continuare  litoralul bulgaresc , dupa care sa ma indrept spre Edirne,  un mare oras al Turciei europene,  fostul Adrianopole..... incepuse sa apara in librarii,  carti altadata interzise noua , cum ar fi  , cele referitoare la Familia Regala... am cumparat si eu cateva , din care am aflat multe lucruri , ce nu le stiam ,  de Balcic,  de Regina Maria si multe altele.....  se intampla in '90 .... foarte putini stiau de Balcic.... ca nu trecea ruta negustorilor prin Balcic. trecea prin Ruse, Stara Zagora,  Nova Zagora ...... prin Balcic treceau cei ce stiau ceva de Monarhie,  putina istorie , de Regina,  adica ,,poetii'',  cei ce au pierdut trenul Revolutiei , admirand frumusetile Coroanei  Regale Romane....... in loc sa fie la cumparaturi de blugi , aur..... in Bazarul Baiazid,  asa cum  erau viitorii investitori ai Romaniei capitaliste .... din ce mai stiam de acasa , din istoria ,,Turcului''  tabloul  lui Vartanian , pictorul din Scoala  de la Balcic ,  aflat in  casa parintilor ,  din carti,  am vrut sa ajung musa -i in Balcic ...... prima data cand  am ajuns, a fost atunci  in  '90  ... un mic orasel,  nu era nici pe departe turismul de acum,  mai putin aranjat,  dar m -a frapat asezarea lui , parfumul lui ..... era ca o ...Sinaia,  dar cu iesire la mare,  asa mi s- a parut....... plutea ca si in Sinaia noastra ,  un ,,aer princiar''... asezarea la poalele muntior,  cu strazi in panta,  cu o strada principala  ce urca  abrupt ,  ca si in ...Furnica Sinaii.... asa am vazut eu atunci in '90..  au tercut 24 ani ,  nu- mi vine sa cred ....
      ....dar nu stiam unde- i Castelul.... am vazut un domn  ce semana cu tatal meu,  mai in varsta,  imbracat decent,  de statura medie,  l- am abordat..... in putinele cuvinte rusesti ,sarbesui,  bugaresti pe care le stiam:
- dobro den,dobro den gospodin .....sunt din Romania, Bucuresti , m- ar interesa sa- mi spuneti  cum ajung  la Castelul Reginei Maria .... s- a luminat,  dintr- o data..... la inceput cam  suspicios,  dupa care m- a abordat in cea mai pura limba romaneasca.....facuse scoala in timpul  cat Cadrilaterul a fost sub administratie romaneasca .... eram  dupa noaptea comunista,  si noi si bulgarii , asa ca nici ei nu avusese voie sa vorbeasca  una alta , ca Balcicul a fost al Romaniei ......Minciuna era de colo,  pana dincolo si ...continua si azi .....vorbea cu admiratie de perioada cat a fost Administratia romanesasca in Balcik ,  cu regret pentru trecerea Cadrilaterului  la bulgari mi se parea  ca  inca mai avea o retinere,  dar ..... ne- a zambit,  ne- a tratat ca pe niste prieteni... am fost surprins ,  poate si eu am fost ,,destept'' orientandu- ma la o persoana potrivita,  si nu la un ,,bulgaroi'' cu ceafa groasa,  glumesc acum.... dar totusi de ce  pe noi ne fac tigani , ca au si ei tiganii lor , care-i problema?! ....m -am despartit cu o strangere de inima de domnul acela,  imi daduse incredere ,   mai vroiam sa stau cu el , sa-mi povesteasca ce si cum,  il simteam aproape ,cald ......stiti ce sentimente te incearca cand esti pe alte plaiuri ..... ne -am indreptat spre Palatul Reginei ..... o strada in panta ,   ce urca , urca , splendida,  la fel ca la Peles.....  incepusem  sa respir aerul Familiei Regale,  sa recunosc stilul rafinat al lor .... imi imaginam ceva grandios,  dar grandioase au fost in final gradinile,  amenajarile peisagistice,  parcul , gradina de cactusi , sera ....
       Castelul era o vila mai mare din afara privind ,  atat nimic special , dar de mare rafinament,  de mare bun gust  .... asa cum am mai spus ,,imbratisand'' toate stilurile zonei ... minaret , tigla , calcar,  din muntii vecini,  lemn,  pridvoare,  cupola unei bazilici ........ sa multumeasca pe toti supusii , de acum ai Coroanei Romaniei ....turci , tatari , bulgari ... asta am vazut eu  atunci , o imbinare de stiluri arhitectonice , reprezentative zonei ,   ....in schimb parcul, cascada,  gradina ,terasele ,aleile, plaja din fata, faleza de vis , minunate de un bun gust suprem .. la acea data ,  in castel fiinta un restaurant,   asa in bataie de joc,  ca si noi am facut din resedinta regala, din Bucuresti ,  Palatul Elisabeta ,  carciuma,  asa ca nu- i nici o treaba ,  asa au procedat comunistii peste tot... in deradere .... le- au ...redat poporului ...sa se distreze si ei ...princiar ...ce neghiobi... dar asta a fost ... bienteles ca ori ce crestin poposeste undeva,   intreaba ,,unde e biserica , este oare o biserica? '' ...acelasi lucru ne intrebam si noi  binenteles,   nu a fost chiar greu , dar totusi a fost pentru ca-mi imaginam ceva maret ... si cand colo o mica bisericuta..... cred ca mai trecusem pe langa ea ... m- am mirat putin ,  cat e de modesta , dar am inteles ... ne- am facut sfintele cruci,  eram cu sotia mea  , si -am intrat.....  stupoare..  pe afara se observa uzura timpului,  cu toate ca era dn piatra ...dar in interior noua,  nouta ... mai sa fie !.... doar n-au  repictat- o bulgarii,  ca eram in' 90.....  picturile noi , noi ,  eram mirat ,  nu intelegeam nimic ..parca ar fi fost pictate ieri ....  asta e... am admirat picturile,  am aprins o lumanare si am iesit....
        ....in fata Capelei Stella Maris o batranica  .... vreau sa -i dau o leva ...sa- mi spuna,  s -o intreb   cate ceva de Capela ,de Castel ,de Regina ..... curiozitatea mea era mare , vroiam sa stiu mai multe , de la fata locului , cum de-i noua  pictura interioara. si altele ....  ma chinuiam sa formulez o intrebare .. dar ma opreste, la fel ca domnul abordat in centrul Balcicului ....
 - Stiu romaneste mama , imi spune,  ce te intereseaza   ce vrei sa stii ?
 - De ce e noua pictura,  au refacut-o astia ...a zambit si mi-a raspuns cat se poate de simplu,  de normal
 - Nu maica ,  bulgarii au tinut Capela  inchisa ,  dabia de putin timp,  a fost redeschisa .... 50 de ani a fost lacatul pus ..  nu s- a putut vizita ,  aici bulgarii au facut un parc public,,  la partetul  Vilei  Luna era  un  restaurant   si religia era restransa  pe vremea lui Jivkov.....
-.Ah! am inteles ,am inteles ....     de ce era pictura , ca  noua !....
 
     Acum,  in zilele noastre  ,  Castelul,  gradinile,  parcul , capela Stella Maris , sunt fala Balcicului , atractia suprema,  o mare, uriasa  mostenire lasata de Regina Romaniei ,  Coastei de Argint  ...din cand in cand bulgarii ar trebuii sa se duca si sa aprinda o lumanare pentru sufletul  Reginei Maria a Romaniei , sa se roage pentru ea in Capela Stella Maris , i-a inobilat , le-a lasat o Nestemata  ... cu care azi se mandresc,  ce le aduce si bani ...... dar meritul,  meritul .. al cui este oare ..?...Al celei ce si- a lasat inima aici ,  ce a ramas  pe veci in mintea si sufletul localnicilor, a celor din Balcic, a celor de pe Coasta de Argint, nemuritoarea  .. REGINA MARIA  A ROMANIEI . ce a iubit nespus aceste locuri,  ce- i aduceau aminte de ..Malta tara ei de origine - ...nimic nu-i intamplator ........


misu blaj ivanovici mai 2014 balcic .....