Pana prin' 64 -' 65 Mizilul mai avea inca 2 birje .Una era a lui nea Gabor. De el imi amintesc mai bine
Statea parcat vis- a -vis de noi ,asteptandu -si cu rabdare, chiar cu stoicism clientii ,ce erau din ce in ce mai putini. Disparea incet , incet o lume ...
Un tip in varsta, gras , ce avea o noblete in felul de a astepta imperturbabil ,in seaua birjei sale. Era inca respectul pentru ceea ce faceai .... respectul fata de clienti...
Imi amintesc cate ceva, am prins finalul, strigatul de lebada . Aparuse intre timp si taxiurile . Erau niste Moskviciuri sovietice 402 -407 , ce altceva in acea perioada ?! Faceau statie, in colt la Visinescu , mai central cu 50 metrii, la intersectia Balcescu cu Unirii , urmatoarea intersectie de la noi, de la Blaj ....
Nea Gabor ca si celalalt birjar , stateau parcati vis -a -vis de noi , in fata Cantinei , la intersectia Balcescu ,cu 24 Ianuarie. Nu intamplator isi alesese acel loc . Avea un sens . Erau pregatiti sa porneasca spre Gara in ori ce clipa , le era mai la- ndemana acolo , de negustori batrani , stiau ei ce stiau ...... ca o Gara ,era cursa cea mai ce , cursa premium ....
Strada 24 ianuarie se pietruise cu piatra cubica , prin '64 cred , se mergea mult mai bine . Inainte era pietruita , cu piatra de rau... .Oricum nu erau probleme , pentru ca trasura lui nea Gabor avea niste arcuri imense ,asa ca nu simteai denivelarile drumului . Mergeai foarte comod .... ca un boier de vita nobila ..... Trasura era curata ingrijta , vopsita in negru , avea niste cai superbi . Rotile , spitele vopsite cu rosu strident si bronz argintiu , dar mereu lucitoare. Nea Gabor statea mandru , martial in seaua trasurii , birjei .....
In partea din spate a trasurii , erau cele doua bancute capitonate, pentru clienti , una fixa ,cealalta pliabila, se tragea copertina in momentele cand ploua , sau cand era soare puternic ... Daca era racoare , nea Gabor iti oferea o patura , s- o asezi pe genunchi, sa nu simti frigul. In spate avea cutia de bagaje , portbagajul . In momentul cand te apropiai de trasura Nea Gabor cobora , iti lua bagajele din mana ,te invita sa urci, si le aseza el, meticulos , in lada ...
O perioada au functionat atat taxiurile cat si birjele . Era o normalitate, un semn de civism . Dar ca orice lucru la romani , a durat putin . Se apropia vertiginos Epoca de aur , epoca de lipsuri ,de penurii de tot felul dominata de ideologii aberante , ce nu tineau cont de viata noastra , de traditiile noastre , de necesitatile curente sau de nevoia unui trai cat de cat civilizat , la care aspiram cu totii ....
Birja lui nea Gabor a inceput usor, usor, sa fie sufocata de masinile de tot felul personale , de interprinderi, autobuze , celebrele Rate ...Alergau besmetic in toate directiile , facand uitata, lasand in urma , linistea si monotonia de alta data ..
Dupa tenebrosii ani '50 , puternic idologizati ,a venit o relaxare ... Deschiderea s- a simtit si in viata noastra .Pe langa celebrele turisme rusesti ,Mosckvici ,Volga , Pobeda ,Ceaica mai putin ca si Volga , masini de nomenclaturisti , au inceput sa patrunda si turisme din vest , mai ales Fiaturile italienesti ca si bunurile de consum de provenienta vestica , frigidere , aspiratoare etc , laolalta cu cele din lagarul comunist , in special din DDR ,Cehia, Polonia ...O normalitate pe care in ani '80 am pierdut- o. Un regres imens ....
In timp ce birjele au disparut din motive cat de cat obiective sa zicem, datorita motorizarii accelerate , stropitoarea orasului ,masina de gunoi , taxiurile, autobuzul orasului ..... toate aceste mici castiguri ale civilizatiei , au fost incet, incet abandonate ,din cauza ideologiei devastatoare a acelor ani , a distrugerilor programate , toate facute , in detrimentul bunastarii oamenilor , a unei mici civilizatii recastigate in ani '65 - '70 , atat de greu ....
Epoca de aur a adus de la zi, la zi mai multa frica , mai multa pauperitate , a condus la infometarea poporului si lipsirea lui , in final, chiar si de alimentele de baza ....
Era prea mult . Traiam in Kafka ....
Alimentele erau rationalizate , benzina rationalizata , cu lipsuri cumplite , circulatia reglementata , o duminica numere cu sot , una fara sot ...Aveau grija de noi sa nu ne extenuam .... Buteliile rationalizate , o adevarata aventura sa obtii o banala butelie de gaz ....
-,, Lasa ca nu am murit'', spun romanii loviti napraznic de lipsurile noii societati democrate, in care -si pusese atata speranta, dar in care nu- si gasesc... locul . Locul de munca in special .. Regretul dupa perioada ceausista, creste de la zi la zi ....exponential cu nereusitele actualilor , democratilor........ . Au pe jumatate, dreptate . Am castigat libertatea de a vorbii , dar am pierdut libertatea de a ...muncii.....!
Unde- i castigul . Nu este .....
In orasele civilizate din alte tari , au ramas si birjele . Puteau si la noi sa ramana . Dar gandindu - ma la anii '80 , cand nu se mai gasea nimic , mi -am zis ca poate a fost mai bine ca nea Gabor, nu a mai apucat acei ani....
Oricum n -ar mai prea fi avut , ce sa dea calului sa manance..... cu toate ca niste birje ar fi ajutat, in perioada aceea de penurie si rationalizare a carburantilor: benzina , motorina ,gaz lampant , buteliii..........
Cred ca cea mai buna solutie ar fi fost .... risca