joi, 28 martie 2013

Nea Gabor , ultimul birjar.....

       Pana prin' 64 -' 65 Mizilul mai avea inca 2 birje .Una era a lui nea Gabor.  De el imi amintesc mai bine
       Statea parcat vis- a -vis de noi ,asteptandu -si cu rabdare, chiar cu stoicism  clientii ,ce erau din ce in ce mai putini.  Disparea incet , incet  o lume ...
       Un tip in varsta, gras , ce  avea o noblete  in felul de a astepta imperturbabil  ,in seaua birjei sale. Era inca respectul pentru ceea ce faceai .... respectul fata de clienti...
      Imi amintesc  cate ceva, am prins finalul, strigatul de lebada . Aparuse intre timp si taxiurile . Erau niste Moskviciuri sovietice 402 -407  ,  ce altceva in acea perioada ?!  Faceau statie,  in colt la Visinescu  , mai central  cu  50 metrii,   la intersectia Balcescu cu Unirii , urmatoarea intersectie de la noi,  de la Blaj ....
        Nea Gabor ca si celalalt birjar  , stateau parcati vis -a -vis de noi , in fata Cantinei , la intersectia Balcescu ,cu 24 Ianuarie.  Nu intamplator  isi alesese  acel loc . Avea un sens .  Erau pregatiti sa porneasca spre Gara  in ori ce clipa , le era mai la- ndemana acolo  , de negustori batrani , stiau ei ce stiau ...... ca o Gara ,era cursa cea mai ce , cursa premium ....
       Strada 24 ianuarie se pietruise cu piatra cubica , prin '64 cred , se mergea mult mai bine . Inainte era pietruita , cu piatra de rau...  .Oricum nu erau probleme ,  pentru ca trasura lui nea Gabor avea  niste arcuri imense ,asa ca nu simteai  denivelarile  drumului . Mergeai foarte comod .... ca un boier de vita nobila  ..... Trasura  era curata ingrijta , vopsita in negru  , avea niste cai superbi .  Rotile , spitele  vopsite cu rosu strident  si bronz argintiu , dar mereu lucitoare.  Nea Gabor statea mandru , martial in  seaua trasurii , birjei .....
      In partea din spate a trasurii , erau cele doua bancute capitonate, pentru clienti , una fixa ,cealalta pliabila,  se tragea  copertina in momentele cand ploua , sau cand  era soare puternic ... Daca era racoare , nea Gabor iti oferea o patura , s- o asezi pe genunchi, sa nu simti frigul.  In spate avea cutia de bagaje ,  portbagajul . In momentul cand te apropiai de trasura  Nea Gabor cobora , iti lua bagajele din mana  ,te invita sa urci,  si le aseza  el, meticulos , in lada ...
     O perioada au functionat  atat taxiurile cat si birjele . Era o normalitate, un semn de civism  . Dar ca orice lucru la romani  , a durat putin . Se apropia vertiginos Epoca de aur , epoca de lipsuri  ,de penurii de tot felul   dominata  de ideologii aberante  , ce nu tineau cont de viata noastra , de traditiile noastre ,  de necesitatile curente sau de nevoia  unui trai cat de cat  civilizat , la care aspiram cu totii ....
     Birja lui nea Gabor a inceput usor, usor, sa fie sufocata de masinile  de tot felul  personale , de interprinderi,  autobuze ,    celebrele Rate ...Alergau besmetic in toate directiile , facand uitata, lasand  in urma , linistea si monotonia de alta data ..
   Dupa tenebrosii ani '50  , puternic idologizati ,a venit o relaxare ... Deschiderea s- a simtit si in viata noastra .Pe langa celebrele turisme rusesti  ,Mosckvici  ,Volga , Pobeda ,Ceaica mai putin ca si Volga , masini de nomenclaturisti  , au inceput sa patrunda si turisme  din vest , mai ales Fiaturile italienesti ca si bunurile de consum de provenienta vestica , frigidere , aspiratoare etc , laolalta cu cele din lagarul comunist , in special din DDR  ,Cehia,  Polonia ...O normalitate pe care in ani  '80 am pierdut- o.   Un regres imens ....
     
   In timp ce birjele au disparut din motive cat de cat obiective  sa zicem, datorita motorizarii accelerate , stropitoarea orasului  ,masina de gunoi , taxiurile,  autobuzul orasului ..... toate aceste mici castiguri ale civilizatiei  , au fost incet, incet  abandonate ,din cauza  ideologiei devastatoare a acelor ani , a distrugerilor programate ,  toate facute  , in detrimentul bunastarii oamenilor , a unei mici civilizatii  recastigate in ani '65 - '70 ,  atat de greu ....
   Epoca de aur a adus de la zi, la zi   mai multa frica , mai multa pauperitate ,  a condus  la infometarea poporului si lipsirea lui , in final, chiar si de alimentele de baza ....
     Era prea mult  . Traiam in Kafka ....
     Alimentele erau rationalizate  , benzina rationalizata , cu lipsuri cumplite , circulatia reglementata , o  duminica numere  cu sot , una fara sot  ...Aveau grija de noi sa nu ne extenuam .... Buteliile rationalizate ,  o adevarata aventura sa obtii o banala butelie de gaz ....
   -,, Lasa ca nu am murit'',  spun romanii  loviti napraznic de lipsurile noii societati democrate, in care -si pusese atata speranta, dar  in care nu- si gasesc... locul .  Locul de munca in special .. Regretul  dupa perioada ceausista, creste  de la zi la zi ....exponential cu  nereusitele actualilor , democratilor........ . Au pe jumatate,  dreptate  . Am castigat libertatea de a vorbii  , dar am pierdut libertatea de a ...muncii.....!
 Unde- i castigul .  Nu este .....

       In orasele civilizate din alte tari , au ramas si birjele . Puteau si la noi sa ramana . Dar gandindu - ma la anii '80 , cand nu se mai gasea nimic ,  mi -am zis ca  poate a fost mai bine ca nea Gabor, nu a mai apucat  acei ani....
       Oricum n -ar mai prea  fi avut , ce sa dea calului sa manance..... cu toate ca niste birje ar fi ajutat, in perioada  aceea de penurie  si rationalizare a carburantilor: benzina , motorina  ,gaz lampant  , buteliii..........
  Cred ca cea mai buna solutie ar fi fost  .... risca