miercuri, 13 martie 2013

Primarul Codescu ....

     
      Nu-l pot ocolii in textele mele , pe omul  ce  a fost  alaturi de noi, de familia noastra , ce pe mine  m -a ajutat  foarte mult  , intr- un moment destul de greu , de cumpana  ....  A existat  probabil o ,,chimie '' ,  oamenii  se simt, se evalueaza reciproc  si ..... isi dau ,, mana'' , simplist vorbind....  S -a intamplat asa , fericit moment, si intre Tatal meu  Blaj si domnul Primar Codescu ,  ca despre dansul vreau sa spun cate ceva. Ar fi fost nedemn pentru mine sa nu- l  amintesc pe acest Om .
      Nu m -am grabit sa fac acest lucru mai devreme, pentru a nu fi acuzat de partie -pris , subiectivism , dat fiind notorietetea relatiei lui Blaj, cu domnul primar Codescu ...Lumea percepe o relatie de acest tip  ca fiind absolutamente interesata lucru teoretic real , dar   nu inteleg  de cele  mai multe  ori  si  partea umana de ...feeling .....
      Nu vreau sa fiu in asentimentul nimanui, nu ma interesaza ce gandesc unii si altii , nu  poti multumii pe toata lumea,  nu poti fi iubit de tot.putină putină.. mapamondul , mai ales cand esti o persoana publica , cunoscuta . Sunt mereu ...opozanti  E normal,  lumea e diversa ... Important este sa faci cat de mult bine poti ,sa ajuti cat poti,  sa nu faci rau cu ...voie  in special , sa nu minti, ca mai tarziu sa te poti aseza impacat, linistit .... la dreapta  Domnului .....
   
    Scriind cate ceva , incerc sa dau si un mic ajutor...... istoriografilor, preocupati de istoria orasului nostru  , pentru ca vrand- nevrand, dl Codescu   are un loc definit,   in panoplia primarilor Mizilului , cu o ,,domnie''  intinsa , intr-o perioada grea , controversata,  din lunga ,,noapte'' comunista, ceausista ......
   Prezentul, trecutul foarte apropiat ,  sunt  de multe ori ...neglijate si... dupa scurgerea anilor, apar regrete ca nu am.... produs mai multe marturii, ca nu stim mai multe lucruri , despre o perioada trecuta....  Asa ca, ce- am sa spun, va fi apreciat probabil peste ....100 de ani.  Va fi un.... document rar!. ha ha ha   E bine si asa....
     Amintindu-l atat de tarziu  , nu pot fi acuzat ca am un interes, ca urmaresc ceva,, profit''  ......
     Este pur si simplu un gest de bun simt,de recunoastere , o incercare   de a  arata  unora, ca evaluarile simpliste, generaliste nu sunt neaparat  si corecte , ca oamenii  nu sun doar   albi si negrii ,  ci si ....,,colorati'', si asa trebuie sa- i privim si  sa- i analizam  mereu, pentru a fi drepti ...!
 
    Era un barbat bine , inalt , masiv   prezentabil ,  zambitor , un om pozitiv . Era altceva fata de predecesorii lui  mai stalinisti, mai incruntati , mai scortosi, mai inflexibili cu.... I M S sau.... GAZ....
     A venit Primar  pe filiera Uzinei de tancuri , fiind probabil secretarul de partid pe uzina . Ca asa erau promovati , de la cea mai mare organizatie de partid .
    Primarul era si secretarul de partid al orasului, mai mare peste toti secretarii de partid din oras. Era,, comandantul suprem'' ,,Il Comandante'' , seful suprem peste toti, primarie  ,militie, securitate,  peste toti .....     Ca P.C. R ul conducea sa nu uitati .... Vorba poetului  : Partidul e -n tot ...sau vorba unui securist ,care,  dupa ce i- am dat sa bea nu stiu cate sticle de vin ,  luat de ape , imi spune:
    -Auzi ma ,noi suntem peste tot , peste tot, ai inteles , stim tot, tot  ....
   
    Asa era atunci, acum e pluralism, conduce seful de partid , ce a castigat alegerile, nimic nou, aceeasi Marie cu alta palarie.
   ,, Inovatiile'' , in toate domeniile ,sunt rare. De obicei se cosmetizeaza putin si gata...  alta epoca . Fals
   
    A condus orasul in perioada  anilor '70,  inceputul anilor '80 , perioada ce a coincis  cu mica deschidere, cutremurul din'77 , inceputul Epocii de aur  si sa nu uitam , cu un Ceausescu intr -o continua degradare ...
    Cu toate ca perioada comunista este una gris,  inghetata,  inflexibila , fara modificari esentiale  , putem identifica totusi , anumite subperioade , ce se disting totusi putin intre ele ....
  Omul este timpul . Ce trebuie spus din capul locului ,  ca in perioada comunista   nu puteai fi ,,personal'', original, nu puteai  sa faci ce vrei , ba din contra , trebuia sa te...inregimentezi cat mai bine...   Altfel era ...rau..!
    Dar daca , eludand putin dogmele , reuseai sa te desprinzi de ideologie , incercand  sa fii un om normal ,  era un mare castig ....
   Nu trebuie sa fim foarte critici cu toti ,  stiindu -se teroarea in care se  traia.  Trebuie sa fim in schimb neiertatori , cu cei  ce au fost...,,mai catolici decat Papa'' cu cei ce s -au aratat peste masura de  ,,voluntari'' , de slugarnici, de delatori  ,de tortionari , de violenti ,de turnatori.... cu acestia....  fara mila ....
    Dar perioada ceausista difera putin de perioada Dej.  Mai ales inceputul , primii 10 ani ai ceausismului  s -au remarcat printr- o oarecare cosmetizare , deschidere ,  un comunism mai reformat , asta pana  in anii 80 cand a inceput  epoca distrugerilor , a foametei, a delatiunii ,,minunata''   Epoca de Aur ....
   Si domnul Codescu a condus Mizilul in perioada de relaxare,   a cutremurului si a inceputului Epocii de aur..  Asa a fost sa fie
     Era un primar cu....Dacie si nu cu Pobeda ,Volga,  IMS . Acest lucru spune ceva . Scapasem oarecum de  sovietici  si intram usor ,usor , intr -un nationalism - comunism  ,stalinisto asiatic ...
     Trebuia sa te supui regimului , nu aveai ce face . Toata lumea proceda asa. Era dubla masura . Una gandeai, alta faceai . Trebuia sa -ti aperi pielea ...
   
    A fost alaturi de noi ne-  a ajutat .  Cat a trait tata am relationat mai putin cu dansul , dar dupa moartea tatalui meu Blaj,  l -am cunoscut mai bine . A fost ca un parinte  ,ca un frate mai mare, mai ales ca eu nu mai aveam pe absolut nimeni in Mizil.  Mi- a dat o incredere si un curaj deosebit,  a fost o binefacere pentru mine        Dar gata cu  ,,Laudatio''....
    Dupa moartea tatalui meu am plecat, m-a luat familia, la Bucuresti. Ramasesem absolut singur, eram socat,  tata a lasat un gol imens.   Am lasat totul balta,  am incuiat sumar si am plecat pur si simplu .  Eram buimac, tata fusese totul pentru mine .....  Familia imi cerea sa ma linistesc ,sa ma apuc de ceva , ca ceea ce facusem pana atunci  nu mai era de actualitate , nu mai era tata si nu mai puteam continua  , ca am o varsta si trebuie sa -mi fac o familie , un viitor etc...Am hoinarit 2- 3 luni prin Bucuresti , am locuit la frati  , nu- mi gaseam  nici un rost  .Ei erau cu treburile lor, erau bine intentionati, dar asta nu rezolva nimic  ....
    Perioada de,, miere'' a trecut . M -am urcat in masina si m -am  intors acasa ,  la Mizil . Acolo aveam casa  , apartament , pravalia  ,prieteni , cunoscuti .....
    -Ce caut eu in Bucuresti mi -am zis .... Era august .Trecuse  2 ,3 luni de cand plecasm din Mizil  ,de cand murise tata.  Bani nu prea mai erau, cumpatasem apartamentul  din centru cu putin timp inainte de moartea tatalui  , pravalia, casa arata groaznic, din cauza bolii tatalui meu nu mai facusem nimic,  cavoul arata jalnic , nu apucase sa- l renoveze, eu eram pe ,,afara'' , o situatie  grea ....
    Unde sa ma duc, decat la domnul primar Codescu ! ? Ma ajuta dansul.... in virtutea relatiilor trecute  cu Blaj
   Mi- am pus pe mine un costum  usor, de vara , albastru inchis , ce- l purtam ca si doliu , si m-am indreptat spre Primarie.  Domnul primar Codescu tocmai inchidea  usa biroului . In Primarie nu mai era nimeni
      Ce bine imi zic. Pot sa vorbesc linistit .
Ma vede :
    -Ooooo Misulica , lume noua .... Ce faci domne' ,  ne -ai parasit?  Am auzit ca te -ai facut postas in Bucuresti  radea , glumea .
    Eu aveam un cumnat ce era Director la Posta Romana , si ma angajase la Directia de posta a mun .Bucuresti , la un birou ....
   - Cei cu tine, ai treaba cu mine nu -i asa ?
    -Da domnule Primar, voiam , daca  se mai poate, sa deschid si eu pravalia...
    - Se mai poate, binenteles ca se poate , noi avem  nevoie  de tine , tu ne- ai parasit .   Repara si tu putin casa ,pravalia si vino sa -ti dau autorizatie....Da- i drumul repede la treaba . Te- ai odihnit destul ........
     Am simtit ca ...zbor .... Ce fericit eram . Cata bunavointa mi- a aratat , ce frumos m -a primit ....
   
     A urmat o perioada de 2- 3 ani in care am ,,tinut'' singur pravalia , fara tatal meu Blaj  , dar.... cu ajutorul nepretuit , dat de domnul primar Codescu . A fost o perioada benefica pentru mine , cu multa munca dar si cu multe realizari  , cu multe ...trairi , o perioada in care am demonstrat ca se poate si fara ....Blaj, mai greu  desigur ....
    Primarul Codescu l -a ,,suplinit'' foarte  bine pe Blaj.  Dansul mi- a dat curaj ,incredere , forta,  sa demonstrez ce pot , ca se poate...  L- am  stiut  totdeauna langa mine  Nu m- am simtit   niciodata amenintat de ceva  , atat timp cat era dansul  . Sunt mici ,,secrete''  din care s -ar fi putut intelege multe .... Nu totul poate fi spus,  dar se poate deduce .
   Avea personalitate , se impunea,  il admiram .  Politia facea anticamera pana sa intre la dansul  , ca si toti sefii din oras.  Eu nu faceam anticamera..  Dadeam                  ,,buzna''.  Radeam, glumeam cu dansul, cu bun simt si masura binenteles , cu mult respect ..... Cand m- a vedea descurajat ,  in urma unor ..,,.rautati'' , imi spunea:
   -Stai linistit Misule ,   nu            ,,intra" nimeni in casa ta, fara aprobarea mea. Ai inteles  ?
- Am inteles ....
  Imi dadea aripi .... Uitam de ....Blaj .....?!
   
   Dupa Revolutie , in Bucuresti,   cand ne intalneam toata familia  si discutam , invariabil  politica , ne certam pe teme politice,  astea erau vremurile , eu care simpatizam atunci  sa zicem  cu Conventia , eram mereu apostrofat  de FSN istii din familie , cand  spuneam  ceva rau  de comunisti .  Imediat mi se amintea de relatia cu domnul Codescu.....
 
   -Dar Codescu nu a fost  tot comunist ? De ce pe  dansul il lauzi  , de ce- ai atat respect pentru dumnealui ?          Daca nu era domnul Codescu sa te ajute ....?   Asa ma ...contrau ... Aveau intr -un fel  dreptate....
   Ce spuneam mai -nainte , multa atentie cand vrem sa analizam o epoca  ,un om .....In nici un caz in alb si negru , fara prejudecati ...si .... feriti -va de etichete .....
     ..........................
   
         ....    Ei nu stiau atunci, ca  domnul primar Codescu nu  fusese un ,,comunist'' indoctrinat, incuiat,  inflexibil,  rau .....ci doar un comunist.... de fatada !   Ca multii altii....  Vremurile,  cum spun eu...... va urma..