sâmbătă, 19 ianuarie 2013

glontul ratacit... .

       I


...... Stiti bine,  cei din Mizil , cazematele construite  de nemti in scopul apararii aerodromului militar - un aerodrom cu o anumita importanta in acele  vremuri  , avand in vedere apropierea  de  zona  petrolifera  Prahova ,  zona  strategica  de mare interes   pentru Germania - dar si pentru apararea orasului ,a  Uzinei de matrerial rulant din Mizil,  importanta  si ea  ,devenita in comunism, Uzina Mecanica MFA,  de fapt Uzina de Tancuri , ca toate uzinele  de frunte ale perioadei antebellice , ce au fost confiscate de comunisti , la comanda sovieticilor,  si transformate in uzine militare.....observati ca folosesc intentionat cuvantul sovietici, si nu rusi. Nu vreau sa amestec marele popor rus, cu  stalinistii sovietici.... . Cu cine dracu, scuze , ne mai bateam noi ,cand de fapt eram la,, mana'' sovieticilor ,,ocrotiti'' de ei .. ..Dar totul a facut parte din planul de distrugere al Romaniei, a industriei romanesti   interbellice, a identitatii noastre  nationale . Se stie f. bine lucrul acesta
     Cand eram copil ma fascinau acele cazemate , cum sunt absolut convins ca fascinau pe toata lumea . Erau departe de mine la periferie, la marginea orasului,  spre Vadu Sapat. O adevarata aventura sa ajungi acolo . Aveam impresia ca  sunt in alta lume .Nu ma duceam singur binenteles, mi- era teama, ci impreuna cu cei de pe strada  noastra .Erau acoperite de balarii,  nimeni nu  avea interes sa se mai ocupe de ele, ba din contra trebuiau date uitarii , asa cum  era ,,moda'' , comanda  vremii . Nu trebuia  sa  se mai vorbeasca  , sa aflam diverse intamplari  din aceea perioada  , nu trebuia  ca noi sa stim  ca am fost aliatii Germaniei , ci doar  ca am eliberat tara de sub jugul fascist, alaturi de eroica armata sovietica , lozinci ,  si  ca avem un singur prieten , aliat, tatuc, binefacator,  poporul frate  sovietic . Lasarea in uitare a cazematelor, un fapt de altfel  minor fata de ceea ce se intampla atunci , facea si ea parte din falsificarea grosolana a istoriei ,de   mistificare a trecutului Romaniei .
        II    
 Ce stiam noi despre nemti in acele vremuri . Toate filmele de propaganda, sovietice in special,  ii infatisau pe nemti  numai in ipostaze de invinsi . Totdeauna, fara exceptie , vasnicii ostasi sovietici erau triumfatori . Tancul  sovietic  T34  trecea fara probleme peste tot ce- i statea in cale,  la fel ca si bravul soldat sovietic ce trecea pe sub apa cu tigara aprinsa .... se  rescria istoria.... . De unde sa stim  ca nu peste multi ani,  in  Mizil,  la Uzina de material rulant, peste drum de aerodromul cu cazematele  ce ne fascinau copilaria , construit de nemti , sovieticii ne vor pricopsii ,cadorisii  cu vechiturile lor  , T34 , pe care noi sa le modernizam si sa le vindem, peste ani in zone ...calde  . Cat de relativ este totul.  In  locul avioanelor  Messerschmitt  de pilda ,  ce aterizau poate ,  pe aerodromul invocat, nu la mare distanta, peste Soseaua nationala ,  ,, defilau'', stationau  acum celebrele  ,,tractoare'' T 34,  tancul erou ... Aerodromul cu cazematele sale a ramas istorie, a devenit pasune , izlaz ,cazematele parasite ,   cladirile aferente aerodromului  rechizitionate ,  capatand alte intrebuintari , ca si Uzina  de material rulant  de altfel , transformata in Uzina de tancuri ,cand de fapt ea avea o destinatie precisa . Legenda Mesterului Manole . Asta e unul din  blaestemele  Romaniei, sa o ia mereu de la inceput.  Cum sa progresezi cand darami si construiesti . Ca sa faci plus trebuie sa lasi ce este deja, si sa adaugi , nu -i asa ?   Care e  plusul, nu- l vad! . Eu gandesc acum, ca un... negustor .... Asa am procedat noi romanii si dupa '89 am distrus ce era construt  deja, lucruri  ce aveau o functionabilitate anume. Din frizerie  ,am facut  carmangerie ..... Ce spuneam , blestemul....
      III
......Dar tavalugul sovietic inainta  vertiginos  .,,Katiusele'' suierau.   ,,Ivan'' devenise de neoprit  . Nemtii au trebuit sa abandoneze aerodromul si sa se retraga din fata ,,uraganului'' sovietic Era o mica  grupa ce asigura paza si serviciile aerodromului .O mica Garnizoana . Cand s- au retras a avut loc o confruntare cu garzile patriotice locale . Familia lui Aurica Dolete locuia pe Soseaua Nationala ,in apropierea aerodromului . Tatal sau statea in fata casei,  pravaliei  . In timpul schimbului de focuri dintre nemti si garda locala, un glonte ratacit la atins,  iar  acesta  a  murit  pe loc.  De aici a inceput cred , drama lor , a copiilor.  Disparand stalpul casei, familia  a inceput sa decada.  E normal ....Avea un frate la seminar,  urma si el  poate, dar totul s-a naruit si viata lor a luat alta directie. Se intampla adesea . Destinul . Cine stia atunci in anii '70 - '80 povestea lui. Ii murise si sotia , asa ca nenorocirea era totala . Era decazut, pauper , zdrentaros cu o relicva de caruta si  o martoaga iesita parca de la Auswitz  Sa -mi iertati comparatia. Am tot respectul, admiratia  si compasiunea pentru martiriul marelui  popor evreu , prieten al romanilor.Un popor foarte inzestrat, cu mari contributii la dezvoltarea umanitatii.....
     IV
            Asa l- am cunoscut. In schimb, avea o oarecare  noblete , un frumos caracter . L- am tinut pe langa noi . Ne cara marfa , ne ajuta cum putea . Cat a trait Blaj, dar si eu dupa aceia,  aproape  3 ani  ,   cat am mai,, tinut'' pravalia. Era  la locul lui , respectos.  Ma ,,luam'' de el ,de eram tanar, mai faceam  ,,caterinca'' , imi placea sa- l ,,supar''nu din rautate, ci din simpatie.  El era cu vinul, atat ii ramasese, ca  bea vin , rar alcool...  .
    ...Nu aveam mereu treaba cu el .Venea la pravalie, la geam unde vindeam. Nu intra   , sa nu ma deranjeze.  Atarna la geam.
 -Ce faci ma Aurica, esti bine ai de toate, ce- ti pasa ?
- Ai domnu' Misu, nu- mi mai face mizerie .... Asa zicea
.- Ce naiba ma Aurica ,cum sa -ti fac ...mizerie .  Stiam de ce a venit ,vroia si el sa -si  cumpere  de la Gostat sa- i dau eu bani binenteles, ca el nu avea saracul .. de vis- a- vis, de la nea Gicu Ionita,  vecinul de peste drum,  un   bun  comerciant , cu experienta, cu vechime  , o sticla de vin .  Din usa pravaliei sale,  nea Gicu   baga... ,, strambe'' ...
 - Ma Aurica , striga la el, ce faci , asa stapan ai, nu- ti da bani  sa -ti  cumperi  si tu o sticla de vin, ce naiba stai asa  ca prostu' ?.
 - Taci  domne, ce te bagi matale in treburile mele si ale lui domnu' Misu .
  Radeam binenteles  .Asta cand nu aveam clienti, mai ales  pe seara ,  cand  ne permiteam si noi sa mai radem ,sa ne  mai relaxam  .
 -Nu mai Aurica, dar vreau sa inchid si credeam ca vrei sa- ti cumperi vreo sticla de vin .
- Lasa bre nu avea mata grija, se lua la randul sau  de nea Gicu ,, pus'' cateodata  si de mine, ce- i drept. .. Dupa un  timp se lua  iar de el.:
- Ai ma Aurica, ca inchid, nu - ti  cumperi  vin ,ce tot astepti ?
 -  Domnu' Misu ,ce faci imi dai  sau nu , ca inchide si  raman fara vin ?
-   Da  de ce nu spui  asa ,  trebuie sa visez eu ce vrei tu.
 Cati bani  vrei, spune?
 - Cat vrei mata.
 - Ce vin vrei , din care vrei? il tachinam sa- l agit,  sa- l fac  se ia de mine, ca ma distra enorm ...   El bea cel mai  ieftin vin,  de 7 lei, eu stiam asta .
 - Ai mai domnu ' Misu,  nu te mai preface ca nu sti.
- Nu  ma prefac mai Aurica,  poate vrei de 11 lei  de 9  lei  ce stiu eu .!
 - Ai  domne  spunea imperativ,  da-mi o data si gata,  nu- mi mai face ,,mizerie ''.... Cand ii dadeam banii , ii dadeam mereu mai putin cu un leu sa zic, asta era poanta .  Luam bani  marunti ii puneam in palma si- ii spuneam:
 -Du- te repede, ca uite pleaca nea Gicu si ramai fara vin .
 -Stai bre, nu inchide  ca uite mi- a dat.
 -Bine , ia sa vad ce bani ai  . Cand  numara banii, erau mai putini, normal  .
 -Nu- ti ajung, nu ai suficienti , ce sa- ti fac,  eu am vrut sa te searvesc , nu mai  pot sa stau, inchid pravalia , trebuie sa  plec  .
.- Stai , stai asa, nu pleca !. Repede, inapoi la mine
 - Ce faci domnu ' Misu mi -ai dat mai putini... .
  -Nu se poate Aurica! . I- ai pierdut tu  . De vis- a- vis nea Gicu  imi facea semne, radea  ...
 - Ai domne, da -mi mai repede, ca uite pleaca . Nea Gicu se prefacea din nou ca inchide pravalia  .
 - Stai, stai  striga Aurica disperat la el .
 -Nu mai pot sa stau, mai Aurica am stat destul .                   Blaj      in fata lic  agricol sos M Bravu
 
       V

      Il sicana evident,  glumea.... Intr- un tarziu , intra in magazin si- ii dadea  mult dorita sticla cu vin,  totul  terminandu-se   cu bine pentru bietul  Aurica , ce ne ,,dojenea''  pentru  ,,chinul'' la care- l supusesem , aratandu -ne  victorios , fericit, sticla de vin , pretiosul sau trofeu ,, tovarasul '' lui din seara aceeia.....  un bun medicament pentru alinare,  uitare , dar  mai ales...... singuratate ... Avea nevoie din plin , de asa ceva .  Cati nu au si azi nevoie?! ..........  Ne ,,pacalise'' inca o data.. ...  Scriind aceasta povestioara , m- am intrebat totusi, cum ar fi decurs viata sa, fara glontul ratacit ? ...
    cred eu ca ...altfel ....?!



 Superba casa a lui Bibica  M Bravu cu Grivitei

Negustori de..... altadata